Oppitunnin alku venyy ja syy on ihan hölmö

Opettajat ja oppilaat kerääntyvät luokkaan ja käynnistelevät ipadeja ja tietokoneitaan. Oppitunnilla on tarkoitus käyttää yhtä monista sähköisistä työkaluista.

Kaikki sujuu hienosti, kunnes tabletti pyytää salasanaa.

Kappas, oppilaan salasana on hukassa tai unohtunut. Mikä neuvoksi? Salasanan nollaaminen ei hoidu omatoimisesti vaan masiinan käyttäjä tekee ilmoituksen opettajalle, joka taas ilmoittaa asiasta TVT-Vastaavalle, joka taas puolestaan nollaa salasanan.

Pahimmillaan ohjelmaa ei päästä käyttämään lainkaan ja salasanakin saadaan nollattua vasta seuraavan päivän aikana. Samalla oppitunnin suunnitelma heitetään roskakoriin ja opettaja taikoo tilalle hätävarasuunnitelman.

Tämäkö on parasta mihin digitalisaation ja oppimisen kärkimaa Suomi pystyy?

Koska kuvaamani esimerkki on totta useimmissa Suomen kunnissa ja kaupungeissa, haluamme kertoa tässä blogissa, miten me Haltulla ratkaisimme tämän ongelman.

Ensinnäkin. Miksi salasanan nollauksen pitää olla niin vaikea juttu? Miksi siihen tarvitaan opettaja ja IT-ihminen? Miksi käyttäjä ei voi vaihtaa unohtunutta salasanaa samaan tapaan kuten vaikkapa facebookissa? Vastaus löytyy tietoturvasta.

Salasanoja nollatessa on oleellista tietää kuka salasanaa on vaihtamassa.

Tyypillisesti salasanan unohtuessa oppilas kertoo opettajalle, että hän on unohtanut salasanansa. Opettaja katsoo oppilasta ja välittää eteenpäin tiedon, että salasana täytyy resetoida. Näin opettaja tunnistaa oppilaan, eikä ole syytä epäillä, että tapahtuisi väärinkäytöksiä.

Kysymys kuuluukin miten käyttäjä tunnistetaan, jos opettajaa ei haluta käyttää tunnistamiseen?

Lähes jokaisella kouluikäisellä on matkapuhelin. Tilastokeskuksen mukaan alle 55-vuotiaista suomalaisista 94 prosentilla on nykyään käytössään älypuhelin. Sen sijaan, että opettaja tunnistaa käyttäjän ja toimii välikätenä salasanan vaihdoille, neuvomme luottamaan kaksivaiheiseen tunnistautumiseen, jossa hyödynnetään käyttäjän omaa puhelinnumeroa.

Kaksivaiheinen tunnistus toimii seuraavasti. Käyttäjä kertoo tietokoneelle oman käyttäjätunnuksensa esimerkiksi mikko.mallikas@kaupunni.fi, jonka jälkeen hänen matkapuhelimeensa lähetetään kuusinumeroinen koodi. Syöttämällä koodin tietokoneelle, käyttäjä pääsee valitsemaan itselleen uuden salasanan.

Paitsi että ratkaisu säästää ihmisten aikaa ja hermoja, sen avulla oppitunteihin varattu aika voidaan käyttää siihen tärkeimpään, eli oppimiseen.

Jatkamme tarinaa seuraavassa blogipostauksessa, jossa kerromme eri teknologiaratkaisuista, joiden avulla mahdollistat salasanan nollaamisen itsepalveluna sekä kaksivaiheisen tunnistautumisen.

Lisätietoja palvelusta voit kysyä minulta

Mikki Ylevä, 040 869 8887

Mikki LinkedInissä
Mikki Twitterissä