Älä vaadi vääriä asioita

Näyttääkö käyttöliittymä vaikealta? Onko siinä kohtia, joista koulutuksessa tai käyttöohjeissa on kerrottu ”Älä laita tähän mitään” tai ”muista käyttää desimaalierottimena pistettä”. Törmäsit juuri purkkaratkaisuun!

Purkka-liima-ratkaisut ovat usein sellaisia, että yrityksessä on otettu käyttöön iso (ja kallis) järjestelmä, johon onkin sitten jossain kohtaa haluttu haluamaan ominaisuuksia, joita tulevat käyttämään esim. yrityksen kaikki työntekijät – tai vielä pahempaa – yrityksen asiakkaat.

Oletko nähnyt koskaan varausjärjestelmää, joka tuntuu täysin mahdottomalta käyttää? Tai oletko joutunut merkkaamaan tuntejasi tai matkalaskujasi järjestelmään – ja teet tämän todella harvoin, koska joka kerta kun järjestelmää joudut käyttämään sinulta menee ensin 1-2 tuntia pelkästään järjestelmän käytön opiskelemiseen ja uudelleen täyttämisiin, kun tiedot ”mystisesti” katoavat.

Jepjep. Näitä riittää.

Miksi esim. varastonhallintasovelluksen pitäisi taipua yhtäkkiä verkkokaupaksi?

En ymmärrä, miksi esim. varastonhallintasovelluksen pitäisi taipua yhtäkkiä verkkokaupaksi? Tai miksi omaisuudenhallintajärjestelmästä tai infran hallintatyökalun pitäisi toimia myös varausjärjestelmänä loppuasiakkaille.

Viime aikoina olemme päässeet tutustumaan aiheeseen, kun esimerkiksi venepaikkajärjestelmien puolella halutaan sekä satamien, laiturien ja rantojen 3D-mallit, huoltohistoriat sekä kaikki loppukäyttäjän kannalta tarpeeton.

Itse kuvittelisin asiakkaana haluavani tietää (tärkeysjärjestyksessä):

  1. Onko minun veneelleni vapaata ja sopivan kokoista laituripaikkaa vapaana haluamallani alueella
  2. Mitä se maksaa ja voinko maksaa sen just nyt heti?
  3. Mitkä ovat sataman palvelut?

Tsekkaa aiheesta lisää Hämeenlinnan venepaikkaverkkokauppa-artikkelistamme.

Mullahan ei tämmöisiä ongelmia veneettömänä miehenä ole, mutta en minä autopaikastakaan halua tietää, miten se on rakennettu ja millaista tekniikkaa lämpötolppa sisältää.

Moni tilaaja kuvittelee, että järjestelmien pitää olla yhdestä paikasta hankittuna. Kuvitelma on kuitenkin täysin väärä, suurimmasta osasta järjestelmiä saa nykyisellään vietyä tietoja ulos ja palautettua päivitetyt tiedot takaisin. Suuressa osassa nämä tehdään ns. siirtoajoina. Siirtoajot ovat hyvä tapa viedä tietoa, varsinkin kun se tehdään vain yksisuuntaisesti, näin toimimme aiemmin mm. opiskelija-asuntosäätiöiden varausjärjestelmien kanssa, jolloin aina uuden sopimuksen tultua loimme automaattisesti uuden käyttäjän ja sopimuksen päätyttyä poistimme käyttöoikeudet automaattisesti. Helppoa ja käyttäjäystävällistä. 🙂